Teksti
ja kuvat: Jani Miikkulainen
YLEISTÄ
Tässä
jutussa olisi tarkoitus käsitellä ruiskun asentamista
kuplaan. Kupla on haasteellinen asentaa tilojen suhteen, joskin
kolmos-/nelostyyppi astetta vaikeampi.
Asennettava
ruisku on ohjelmoitavaa tee-se-itse tyyppinen, Megasquirt. Tälläisen
ohjaimen hinta on kymmenesosa kaupallisiin valmiisiin paketteihin
verrattuna. Megasquirt on amerikkalainen avoin projekti eli kaikki
dokumentaatiot ja lähdekoodit ovat kaikkien käytössä.
Kaupallisiin tarkoituksiin ei kuitenkaan saa käyttää.
Ruiskun
ohjaus perustuu useaan koneparametriin, joiden mukaan bensansyöttöä
säädetään. Näitä ovat öljyn/veden
lämpötila, kaasun asento, imuilman lämpötila,
imusarjan paine, lambda-arvo, koneen kierrosnopeus ja muut mekaaniset
ominaisuudet, kuten bensanpaine ja suuttimien tuotto. Koneen muut
teknilliset ominaisuudet vaikuttaa myös käyttäymiseen,
mutta itse ohjain käyttää noita mitattavia arvoja.
Ruiskun
säätäminen perustuu pääasiassa bensakarttaan
eli kuinka paljon bensaa syötetään milläkin
koneen kuormitustilanteessa. Lisäksi on mahdollista säätää
sytytysennakkoa karttojen avulla. Seossuhteen mukaan voidaan antaa
arvoja, jolloin ohjain ite säätää
automaattisesti. Lisäksi on muita parametrejä, joita pitää
asettaa ohjaimeen. Nämä kaikki asetukset löytyvät
manuaalista.
Ohjaimen
perusominaisuus on pelkkä polttoaineensuihkutus bensakartalla
8x8 taulukon avulla. Lisäominaisuuksia löytyy paljon, jotka
löytyvät Extra-manuaalissa. Näitä extroja ovat
12x12 tauluiset bensa- ja sytytyskartat, sytytyksen ohjaus suoraan
hukkakipinällä, puolalla joka tulpalla oma tai jakajan
avulla, sekä muita mahdollisuuksia. Sytytksen ohjaukseen pystyy
käyttämään kaikkea mahdollista ja ohjeet löytyy
extra-manuaalista. Lisäksi on mahdollista lisätä
vaihtovalo, nakutuksen tunnistus, ohjelmoitavia lähtöjä,
pakokaasun lämmönmittaus, launch control ja kierroksen
rajoitin, sekä monta muuta ominaisuutta. Nämä kaikki
voi katsoa extra-manuaalista.
(http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Manual_Index.htm)
Nämä ovat perusohjaimelle v2.2, lisäksi löytyy
uudempia ja tarkempia versioita, mutta niitä en tässä
lähde selvittelemään. Tuolle vanhemmalle versioon
pohjautuvia ohjaimia löytyy muiden harrastajien suunnittlemina
Suomesta. Niistä löytyy lisää tietoa
suomenkieliseltä foorumilta, josta löytyy myös näihin
tukea. Sieltä löytyy englanninkieliset foorumit ja
manuaalit, sekä suomennettu versio myös.
(http://www.finsquirt.net/wiki/index.php/Etusivu)
Itsellä on juurikin tälläinen harrastajan
suunnitelema levy, TRC1 jossa on erinäisiä
lisäominaisuuksia lisätty.
Siinäpä
pääpiirteittään tuo ruisku kerrottuna, joten
siirrytään itse rautapuoleen.
ASENNUS
Asennukseen
tarvitaan erinäinen määrä komponentteja.
Pääosahan on itse ruiskuohjain, johon kaikki anturit ja
muut oheislaitteet liitetään. Antureista tarvitaan
veden/öljynlämpöanturi, joka mittaa koneen
käyntilämmön. Itse laitoin lohkoon suoraan alas
oikealle kylkeen. Yksi hyvä paikka on myös se peitelevy
siinä lohkon alhaalla oikealle, johon tulee öljyntäyttökaula
kolmostyypeissä. (KUVA 1) Tällöin voidaan seurata
öljyjen lämpöjä, jos ei ole muuta öljymittaria.
Toinen paikka voi olla myös alajäähdytyspellissä
takana sylinterien alla. Tällöin nopeutuu tuo lämpötilan
nousu, mutta sillä ei ole hirveetä merkitystä, koska
rikastuksen kylmällä koneella pystyy määräämään
millä lämpötilalla tahansa.
Sitten
tarvitaan anturi mittaamaan imuilman lämpötilaa. Sen
sijoitus vapaastihengittävissä koneissa ei ole kriittinen.
Itse laitoin läppärungon kylkeen. (KUVA2) Ahdetuissa
koneissa sijoituksella onkin jo merkitystä. Ahdetuissa pitää
mitata lämpö juuri ennen kantta eli jos välijäähdytin
on, niin sen jälkeen.
Läppärunko
tai läppärungoilla säädetään
ilmanmäärää, kaasua. Tuommosella normaaleilla
läpillä ~55 mm pitäisi pärjätä 150
hepan luokkaan vapaastihengittävissä, mutta siihen
vaikuttaa monet muutkin asiat. Tähän projektiin tuli BMW:n
läppärunko. Sit jos halutaan enemmän tehoa, niin
voidaan laittaa isompi läppä tai useampi läppä.
Nyky moottoripyörissä on läppärunkoja ja niitä
saa suhteellisen edullisesti. Yleensä nissä on suuttimet ja
TPS samassa nipussa. Samaten suuttimet riittävät lähemmäs
200 heppaan autokäytössä. Läppärungossa
oleva TPS-anturi mittaa kaasunasentoa. Edullinen uusi tps-anturi
löytyy Volvon V70/850 autoista.
Imusarjan
voi tehdä vaikka alkuperäisistä alkukäyristä,
hitsaamalla niihin suuttimille paikat tai sitten tekee kokonaan
uudet. Jos haluaa tehdä alkuperäistyylisen imusarjan
niinkuin tähän tuli, (KUVA 3) käärmeenpesäputkisto
on oikein hyvä aihio tähän hommaan. Siitä saa
sopivan jyrkkiä mutkia tai toinen vaihtoehto on teettää
jossakin putkentaivutusfirmassa tai käyttää irto
j-putkia. Moposportista löytyy irrallaan erikokoisia j-putkia.
Imusarjan laipat voi teettää vaikka jossakin laserfirmassa.
Alkukäyrät
kun on saatu tehtyä, niin pitäisi ne yhdistää
läppärungolle. Tähän tuli ihan yksi T-putki.
(KUVA 2) Läpältä lähtevä putki on 2.5” ja
vaakaputki on 2”, joka yhdistyy alkukäyriin. Paras tulos
saataisiin, jos läppä saataisiin plenumiin. Plenumi on
sellainen isompi säiliö (KUVA 4), johon yhdistyy imusarjan
alkuputket. Ja virtausta saadaan vielä entisestään
parannettu, jos plenumin sisään laitetaan alkuputkiin
kiihdytyssuppilot. Internetistä löytyy erilaisia
laskukaavoja plenumin koolle ja imusarjan putkien pituuksille.
Suuttimille
pitää tehdä paikat imusarjaan. Kiinnityksen voi
toteuttaa monella tavalla, mutta suuttimien tyyppi määrää
sen. Suuttimia löytyy sellasia mihin saa letkut suoraan karaan
kiinni tai sit on oltava erillinen bensakisko painamassa suutinta.
Tällaiset o-renkaalliset suuttimet vaativat vähän
lisäaskareita. Letkulliset suuttumet voi vaikka kiinnittää
16 mm helmiputkiliittimellä tai sitten holkkiin hitsaa suirut ja
klemmarilla suuttimen kylkeen. Bensakiskollinen pitää
puristaa koko pakettia imusarjaa vasten.
Kun
imusarjat on saatu valmiiksi ja läppä, sekä suuttimet
kiinnitettyä, alkaa bensalinjojen teko. Tässä on
muutama asia, mitkä kannattaa miettiä valmiiksi.
Minkälaiset liitokset, klemmarit vai ihan oikeat
kierreliittimet. Paluulinjan teko vanhaan tankkiin vai tekeekö
välisäiliön. Tähän kuplaan tuli välisäiliö.
Se on ehkä fiksuin ratkaisu, kuin alkaa vanhoja linjoja
suurentamaan ja lisäämään paluulinjaa tankkiin.
Välitankkiin tulee siirtopumpulla bensaa itse tankista.
Ruiskupumppu imee vältankista ja paineensäätimestä
tulee paluulinja välitankkiin takaisin. Tällä
systeemillä pystytään palauttamaan alkuperäinen
kaasutinsysteemi, jos on tarvetta. Tuskinpa.
Seuraavaksi
bensapumppu, paineensäädin ja letkut suuttimiin.
Painemittari olisi hyvä kans saada linjaan, että tietää
bensapaineen. Paineensäätimiä saa kiinteällä
paineella tai säädettävää mallia. Tähän
tuli kiinteä 2.5 barin säädin. Tässä laitoin
pumpun ja painesuodattimen välitankin yhteyteen. Kaikki
liitokset tehtiin kierreliittimillä. (KUVA 5)
Bensapuoli
on saatu nippuun, alkaa sytytyspuolen asentaminen. Tässä on
käytetty Fordin EDIS4 hukkakipinä systeemiä. Jakajaa
ei tarvita ollenkaan, vaan ruisku ohjaa puolaa sytytyskarttojen
mukaan. Sytytyksenohjauksen pystyy hoitamaan monella eri tavalla,
vaikka jokaista puolaa per pytty ohjaamalla. Tavoista on kerrottu
lisää Extra-manuaalissa.
Edikseen
kuuluu hukkakipinäpuola, sytytysyksikkö, VR-anturi ja
trikkeripyörä. Lyhyesti trikkeripyörä on asettu
kampiakselia lukemaan. Tässä on 36 hampainen pyörä,
josta puuttuu yksi hammas. Vr-anturi seuraa tuota trikkeripyörää
ja kertoo puuttuvan hampaan paikan kulloinki ja sen mukaan säädetään
ennakkoa. (KUVA 6) Itse olen laittanut hihnapyörään
kiinni oma tekemän trikkeripyörän ja anturi
vaakatasoon lohkon sauman kohdalle. Tyhjään jakajan koloon
olen teettänyt alumiinitulpan o-renkaalla. Vr-anturin kannakkeen
olen laittanut vakiobensapumpun kiinnityspultteihin, jolloin b-pumpun
aukko saadaan tulpattua.
Lamda-anturina
olisi hyvä olla laajakaistalambda. Näitä saa
halvimmillaan 195e Suomesta. Tällä pystytään
mittaamaan seosta myös täyskaasulla. Tavallisella
kapeakaistasella ei pysty mittaamaan tarkasti kuin stokiometrisellä
alueella 14.7:1. Kapealla pystyy kans tekemään säädöt
mutta ei niin tarkasti.
Nyt
ku alkaa oleen kaikki hilut paikoillaan ja johdotuksia tehty jonkin
verran. Lisäksi pitää lisätä sulakkeita ja
releitä. Näille voi tehdä vaikka erillisen laatikon,
johon sijoittaa kaikki siististi järjestykseen.(KUVA 7) Samalla
tulisi kiinnittää johtojen suojauksiin ja häiriöalttiuteen
sytytysjohtojen ja sytytysosien kanssa.
SÄÄTÄMINEN
Nyt
kun rautapuoli on saatu nippuun alkaa asetuksien laitto. Itse
ruiskuohjainta käytetään Megatune-ohjelman avulla.
Muitakin ohjelmia on, mutta tuo taitaa olla se yleisin, joka on
käytössä. Ensin asetetaan kaikki asetukset kohilleen
ylävalikoista, riippuen minkälainen kokoonpano on.
Seuraavaksi
pitäisi keksiä tai generoida bensakartta Megatunen avulla
tai sit käyttää jonkun valmista. Samaten, jos
sytytyksen ohjaus käytössä pitää
sytytyskartta myös tehdä. Nyt kun asetukset ja kartat on
saatu sinnepäin, voidaan alkaa käynnistelemään.
Kone pitää saada käymään tyhjäkäyntiä
ja vastaamaan kaasuun ilman sammumista. Kun auto käy
tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia, sekä moottori
on lämmin voidaan ajaa pieni lenkki.
Kun
lähdetään ajamaan aletaan ottamaan datalogia. Tässä
näkyy seokset, kierrokset, suutinaukioloajat, kaasunasento, sekä
paljon muita parametrejä. Kun säätöajoa tehdään
olisi hyvä olla laajakaistalambda, koska se näyttää
myös kiihdytyksissä ja täyskaasulla seoksen oikein.
Säätöajolenkki on hyvä tehdä erilaisia
kiihdytyksiä ja tasakaasulla ajoa ja mahdollisimman isoja logeja
ottaa.
Kun
on dataa kerätty voidaanki aloittaa sen analysointi ja tehdä
sen perusteella korjauksia bensakarttaan. Tähän löytyy
monta hyvää erilaista ohjelmaa, mutta itse olen opetellut
käyttämään Megalogvieweriä. Ohjelmaan
avataan ajettu datalogi ja se alkaa etsimään
korjauspisteitä kartasta ja vertailee vanhaan karttaan.
Analysoinnin jälkeen ohjelma ehdottaa korjattua karttaa, jonka
voi sitten laittaa suoraan ohjaimeen.
Nyt
kun kartta on korjattu on aika ottaa uusi logi uusilla säädöillä.
Näin toimitaan kunnes saadaan sen verran hyvä kartta ettei
se muutu enään juurikaan. Tärkeintä olisi
kuitenkin aina logeissa saada kaikki mahdolliset koneen
kuormituspisteet. Aina kun sytytyskarttaa muutetaan, pitää
myös bensakarttaa korjata. Kun automaattisesti on saatu kartat
kohdalleen, alkaa käsin tutkailu. Eli logista katsotaan mitä
seokset näyttää missäkin kohtaa karttaa. Lähinnä
kiihdytyskohdan pisteet joutuu säätämään,
sekä tasakaasu kohdat. Tällöin saadaan paras teho
kiihdyttäessä ja paras taloudellisuus tasakaasulla. Tähän
löytyy myös seoskartta, jonka mukaan ruisku itse osaa
säätää, mutta kun mennään täyskaasulle,
niin silloin pitää katsoa itse käsin datalogien
avulla.
Tässä
oli pähkinäkuoressa suunnilleen mitä kaikkea
ohjelmoitavaan ruiskuun tulee. Muutkin kaupalliset ohjaimet toimii
samalla periaatteella, mutta käyttöohjeista löytyy
kuitenkin se tarkempi tieto. Ja manuaali kannattaa lukea useaan
kertaan ja joutuu lukemaan.
Jos
jollakin on jotakin kysyttävää tai neuvoa tarvii, niin
kerron mielelläni sen minkä itse tiedän. Minut
tavoittaa sähköpostilla jmiikkulainen at hotmail.com
tai jos emailia ei ole niin kapulasta 0400515209.
Lisätietoja,
linkkejä:
http://www.megamanual.com/v22manual/mtabcon.htm
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Manual_Index.htm
http://www.finsquirt.net/wiki/index.php/Etusivu
|